Marketing en Communicatie

Hoe bouw ik mijn merk uit tot een succesverhaal?

 

Om binnen de terminologie van de sector te blijven: een snelbouwpakket voor het creëren van een merk bestaat niet. Een sterk merk bouw je stap voor stap op. Dat timmer je niet snel-snel in elkaar.

Stel je dan ook eens de vraag: wat maakt mijn merk anders dan de andere? Hoe kan ik de diensten of producten die ik aanbied onderscheiden van die van mijn concullega’s? Zowel voor jou, de mensen waar je mee werkt als voor potentiële klanten is het essentieel dat die elementen kristalhelder zijn. En dat het fundament om op verder te bouwen dus stevig is.

Vijf stappen die je helpen bij het uitbouwen van je merk tot een succesverhaal

Start met een duidelijk doel

Je merk staat of valt bij een duidelijke visie. Meer en meer wordt er van bedrijven (en bij uitbreiding merken) verwacht dat ze bijdragen aan de samenleving en verder kijken dan winst maken. Vraag je dus af wat je missie is en wees niet bang om diep te graven. Of om het met Simon Sinek te zeggen: “People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Wees consequent

Wees niet bang om te herhalen. Het doel is te blijven hameren op je meest essentiële boodschap, zonder daarom te gaan vervelen. Dat is ook waarom er brand identity guidelines

bestaan die bepalen hoe je logo’s, kleuren, beelden en lettertypes consequent moet gebruiken. Hierdoor creëer je een uniform beeld en dus herkenbaarheid op lange termijn.

Maak het verschil

De mogelijkheden om je klanten en prospecten te bereiken zijn legio. On- of offline. Instore of outdoor. Movie of print. Probeer met je communicatie net dat tikkeltje meer te bieden, raak een gevoelige snaar, wek emoties op, tover een glimlach op het gezicht van de ontvanger van de boodschap. Zo maak je het verschil.

Belofte maakt schuld

Eens je weet hoe je jezelf wil positioneren, is het tijd om je klanten iets te beloven dat alleen jij kan bewerkstelligen. Vervolgens aan jou om die belofte ook waar te maken. Maak niet alleen het verschil, maar maak het ook waar.

Waarom is het zo belangrijk om met een verhaal naar buiten te komen en op gevoelens in te spelen?  

Bouwen, verbouwen, renoveren, upgraden… Het begint allemaal vanuit een duidelijke behoefte. En niet zomaar een behoefte; Jouw klanten zoeken een fundamentele opwaardering van hun woon- of arbeidsruimte. Het gaat hier om levenskwaliteit!

Logisch ook, dat klanten optimaal betrokken willen worden bij het hele proces, dat ze ‘huizen van vertrouwen’ zoeken, dat ze geruststelling en zekerheid najagen… Kortom: De keuze voor jouw diensten wordt op een precisieweegschaal afgewogen. Dit zowel voor de financiële, als emotionele en kwalitatieve implicaties.

Zorg er dus voor dat je je onderscheidt, dat je de taal van de klant spreekt, dat jouw communicatie met scherp schiet én doel treft. Vertel hen waarom jouw passie voor je vak juist zo’n meerwaarde betekent: niet als praatjesmaker, maar als overtuigd vertegenwoordiger van jouw vakgebied.
De dialoog waarbij je dit doet, wordt gevoerd op vele plekken, in vele toonaarden en vooral: empathisch afgestemd op de noden van jouw klant.

Niet alleen je omzet, maar ook je inzicht en efficiëntie zullen groeien wanneer je bewust let op volgende aandachtspunten:

 

Waar breek je het ijs? Wanneer smeed je het ijzer?

Alles hangt af van je doelgroep. Creëer een ‘persona’; een fictief, maar helder omschreven personage dat alle relevante kenmerken van jouw doelgroep in zich verenigt.

Breed genoeg om niemand uit te sluiten, maar voldoende accuraat om trefzeker te zijn. Leeftijd, levensfase, professioneel/particulier, budget, online gedrag, gehuwd met kinderen of alleenstaand…

Allemaal kenmerken die bepalen hoe en via welk platvorm je jouw doelgroep het beste aanspreekt. Jouw Tone of voice, platvorm (website, sociale media, pers, nieuwsbrief, mailing…), taalgebruik en argumentatie stem je hierop af. Efficiëntie is immers cruciaal.

Voor online communicatie komt het erop aan om gevonden te worden. Prachtige en wervelende content valt onherroepelijk in dovemansoren wanneer er geen doeltreffende SEO-strategie achter schuilgaat. Optimaliseer je teksten dus voor Google en andere zoekmachines.

 

Je website = je visitekaartje

Wat is relevant voor jouw potentiële klanten? Wat willen ze écht weten? Waarom jij en niet een ander?… Allemaal vragen die de content van jouw website bepalen.

Een homepage is meer dan een verzameling algemeenheden: Hier voeg je het woord bij jouw daad en formuleer je de openingszin voor een potentieel vruchtbare samenwerking. Wees niet te bescheiden om hier je persoonlijkheid en bedrijfscultuur in de spotlights te zetten. Slaag je erin om hier met efficiënt taalgebruik en verfrissende communicatie te scoren, dan charmeer je niet alleen, je wekt meteen concrete interesse.

 Zet je knowhow, actuele verwezenlijkingen en projecten welwillend in de verf op je blogpagina’s. Wie regelmatig een prikkelend blogartikel plaatst, blijft relevant en vergroot zijn zichtbaarheid voor Google en consorten. Raak je de juiste snaar, dan is de klik naar een transactie of engagement snel gemaakt.

 Casestudies en testimonials zijn van goudwaarde. Bouwbedrijven gaan vaak terecht prat op hun mond aan mond reclame. Trek dit concept door op je website. Door testimonials en casestudies te publiceren, toon je ultra efficiënt je betrouwenswaardigheid. Er is niets dat mensen meer overtuigt dan de verhalen van anderen. Zulke getuigenissen hebben namelijk álles: ze gaan over mensen, ze zijn representatief voor jouw kunnen, het zijn positieve verhalen, ze zijn super concreet… en vooral: ze nemen belangrijke angsten weg en bevestigen wat mensen bevestigd willen zien: dat jij een uitstekende keuze bent!

 Iedere tekst op jouw website moet rekening houden met SEO: rond Search Engine Optimization kan je dezer dagen niet meer heen. Met de juiste metadata rond keywords, titels, links… verschijnen jouw pagina’s bovenaan in de zoekresultaten. Zeg nu zelf: hoe vaak kijk jij verder dan de tweede pagina op Google? Ook de dynamiek van je website; het regelmatig toevoegen van nieuwe content, brengt je op een goed blaadje bij de oppermachtige en alziende zoekmachines. Schrijven voor mens én machine is een kunst op zich.

Print is not dead

Het loont steeds de moeite om even je tijd te nemen voor bredere, meer uitvoerige offline communicatie. Vele B2B en B2C magazines zoeken permanent naar beklijvende verhalen om hun lezers te boeien. Een project waarop je erg trots bent? Wil je een nieuwe dienst van de daken schreeuwen? Met de juiste persberichten, publireportages, interviews en advertorials, krijgen potentiële klanten een tastbaar document letterlijk in handen. Geschreven communicatie is minder vergankelijk; het wordt niet zomaar weg geklikt, maar blijft uitnodigend liggen op het bureau, in een wachtkamer, op de keukentafel…

Luister!

Hangt de doelgroep aan je (al dan niet virtuele) lippen? Dan wil je dit uiteraard zo houden. Daarom moet je weten wat zijn aandacht vasthoudt. Jouw expertise en deskundigheid zijn een evidentie, het verschil maak je met de persoonlijke en specifieke antwoorden op de vragen van de klant, liefst nog vóór hij ze stelt. Dit geldt zowel voor persoonlijke als voor meer algemene communicatie. Het is jouw voeling met de klant die zijn keuze bepaalt. Bij beslissingen rond een bouwtraject, wegen emotionele argumenten vaker door dan gedacht. Vermijd technische uiteenzettingen wanneer je merkt dat de klant op zoek is naar perspectieven en realistische voorspellingen over zijn verbeterde levenskwaliteit. Door actief te luisteren leer je hierin dagelijks bij.

Moet ik investeren in sociale media?

 

De smartphone en tablet zijn niet meer uit ons dagelijkse leven weg te denken.

Sociale media hebben een ware revolutie veroorzaakt. Het gaat allemaal zo snel en door de bomen zien we als zelfstandige vaak het bos niet meer. De communicatie tussen bedrijven en (potentiële) klanten is niet langer eenrichtingsverkeer (via een flyer, een website, een advertentie in een plaatselijk tijdschrift…), maar tweerichtingsverkeer geworden.

“Maar wanneer moet ik me dan bezighouden met die sociale media?” Volledig te begrijpen, want zelfstandigen hebben vaak al een overvolle agenda en kunnen zich nu eenmaal niet inbeelden wanneer ze nog tijd moeten vrijmaken voor “die sociale media”. Het wordt gezien als een last. “Moet ik dat nu ook nog doen?! Er schiet al zo weinig tijd over!”

Met een goed gebruik van tijd en creativiteit kunnen bedrijven oneindig veel mogelijke klanten aanspreken. Via sociale media is het mogelijk een goede klantenservice uit te bouwen of interessante interne informatie te delen. Maar daarnaast kunnen ook promoties gecommuniceerd worden. Een juiste online-communicatie komt het imago én het klantenbestand van je zaak ten goede.

Een social media profiel van een zaak verbetert bovendien ook de zoekmachineresultaten. Door de aanwezigheid op (verschillende) kanalen verschijnt een bedrijf hoger in de resultaten van Google. Klanten vinden zo sneller de weg naar bedrijven die online sterker aanwezig zijn. Social media is een bruikbare toevoeging voor de website van je zaak en bovendien zijn de kanalen gratis. Mits een juist gebruik ervan bieden deze kanalen onmiskenbare voordelen die je bedrijf vooruit zullen helpen.

Ook de bouwsector kan er niet meer onderuit. Laat je adviseren om sociale media op een praktische en toelaatbare manier binnen te laten.

 

Begin alvast met het creëren van een een bedrijfspagina op Facebook.

 

Een bedrijf zonder Facebookpagina mist een kans op meer zichtbaarheid, op contact met zijn (potentiële) klanten, kortom mist business.

Een bedrijfspagina op Facebook is een mini-website. Een echte website is meestal heel statisch, een bedrijfspagina op Facebook heel dynamisch.

Op een bedrijfspagina toon je wat er leeft op jouw bedrijf.

 

Wat zijn dan de voordelen van een bedrijfspagina?

  • Iedere pagina heeft een INFOblad. Daar kan je heel wat algemene informatie over jouw bedrijf kwijt. (adres, openingsuren, telefoon, missie, link naar je website…)
  • Er wordt echt meer en meer ‘gesurft’ op Facebook. Je bedrijfspagina wordt ook opgepikt door Google. 
  • Iedereen die ingelogd is op Facebook kan jouw pagina bekijken. 
  • Je kan je bedrijf gericht promoten met advertentiecampagnes en zelf je doelgroep kiezen.
  • Je hebt de kans om je bedrijf wat ‘menselijker’ te maken. Met een bedrijfspagina kan je wat luchtiger omgaan met de materie. Er is plaats voor een grapje, voor interactie.
  • Heb je een dringende mededeling, dan bereik je via de bedrijfspagina snel heel veel mensen.
  • Een bericht kan je ook snel van op je smartphone plaatsen. 
  • Je kan met verschillende personen de pagina beheren. Zo hoef jij niet voor alle berichten te zorgen. Ook kan je hiervoor een externe partij inschakelen.
  • Je kan evenementen plaatsen en zo mensen uitnodigen op je opendeurdag of je workshop.
  • De mensen die jouw pagina liken, worden volgers. Hoe meer volgers op je pagina, hoe meer mensen je bereikt. 
  • Je krijgt gratis reclame van klanten die tevreden zijn en dat willen delen.
  • Je kan een discussie uitlokken, je kan advies vragen. Waarom bijvoorbeeld de volgers niet betrekken in de keuze van een nieuw logo?
  • Je kan met foto’s tonen wat je allemaal doet of gemaakt hebt. Jouw professionaliteit en expertenstatus laat je zo zien.
  • Mensen kunnen ‘inchecken’ in jouw bedrijf. Is het geen mooie reclame als 4 vrienden een leuke foto vanop jouw beursstand op hun privéprofiel plaatsen en hierin vermelden waar ze zitten?
  • Klanten kunnen jouw bedrijf beoordelen. Heel veel mensen bepalen aan de hand van de beoordelingen of ze bij jou klant worden of niet.
  • Je kan de statistieken bijhouden. Hieruit kan je veel leren en kan je de volgende berichten optimaliseren.
  • Je kan je berichten inplannen. Je hoeft dus niet altijd live de berichten te plaatsen.
  • Je kan een link naar een bepaalde pagina op je website delen.
  • Een bedrijfspagina is alleszins veel goedkoper dan publiciteit in de pers.

Een bedrijfspagina op Facebook is onontbeerlijk. Iedereen zit op Facebook, waarom jouw bedrijf nog niet?

Waarom moet ik mijn LinkedIn optimaliseren?

Waar kan LinkedIn me dan mee helpen?

Sommige doelen bereik je door fysiek te netwerken, andere doelen door sociale media te gebruiken, zoals LinkedIn. Omarm daarom de sociale media.

Ooit ben je begonnen met een handvol relaties, maar na een aantal jaren heb je een heel netwerk opgebouwd met mensen waarop je kan tellen.  Weet je nog wel wie je kent of wie wat heeft gerealiseerd?  

Een tool zoals LinkedIn is er om ons daarin te ondersteunen.  Je kan alles noteren op papier, maar dan heb je al heel wat papier nodig.  Je kan je relaties ook beheren via een CRM-tool, maar sinds het ontstaan van LinkedIn beschikt ieder lid over een middel dat niet alleen al jouw relaties, zogenaamde ‘connecties’, maar ook de onderlinge relaties én de geschiedenis in kaart brengt. Dat geeft jou een voordeel om die ideale werknemer of die extra omzet te vinden!

LinkedIn biedt jou de mogelijkheid om die stapels visitekaartjes op jouw bureau of in de schuif inzichtelijker te maken.  Zoek de man of vrouw op en zie hoe hij/zij in verbinding staat met jou.

 

Wat moet er op mijn eigen profiel zeker aanwezig zijn?

Zoals een naamkaartje je offline helpt om te vertellen wie je bent, begint bij LinkedIn je online identiteit steeds met een persoonlijk profiel.  Dit is gericht op jou als persoon en de expert die jij bent, welke ervaringen je hebt en welke problemen je hebt opgelost.  Welk vertrouwen geef jij aan je netwerk?  Hou volgende principes in jet achterhoofd als je een uniek profiel opstelt.

Gebruik een professionele foto, want profielen met een foto worden 21 keer meer bekeken.  Een beeld zegt nu eenmaal meer dan 1.000 woorden.

Vervang je standaardfunctie, die LinkedIn opgeeft, door iets dat in het oog springt. Bv. ‘Mortelmonster’ (metser), ‘Mijn slogan: meten is weten’ (opmeter) en ‘Computerontzorger’ (system engineer).  Er zijn miljoenen accounts, spring eruit door enkele aparte woorden die blijven hangen bij de bezoekers.

Gebruik simpel Nederlands en vermijd vakjargon. Als je je oma kan uitleggen wat je doet in haar woorden, gebruik diezelfde bewoording dan ook op je profiel.

Voeg je contactgegevens toe. Zowel in het onderdeel dat daarvoor is voorzien, maar ook in je samenvatting. Telefoonnummer, e-mail, websites,… Niets is zo vervelend als zoeken naar een manier om een persoon te contacteren als je interesse hebt.

In het onderdeel ‘Ervaringen’, werk je best volgens het principe ‘probleem-expertise-resultaat’. Met welke expertise/functie in dat bedrijf heb je een probleem opgelost en tot welk (meetbaar) resultaat heeft dat geleid?

Vraag vervolgens om aanbevelingen aan mensen die in je team zaten, want zij kunnen je onderschrijven.

Voeg ook vaardigheden toe. Eerst die aangegeven worden door LinkedIn, want dat maakt het makkelijker om jou te vinden via de zoekfunctionaliteit.

Rond af door al je ervaringen, vaardigheden en expertises in een mooie samenvatting te zetten.

 

Moet ik wel een website hebben en welke stappen moet ik dan zetten?

 

Geen enkel bedrijf kan nog zonder eigen website. Zelfs al verkoop je geen producten online, dan nog kan je met je website je bedrijf voorstellen, vertellen wat je te bieden hebt, wat je openingsuren zijn en waar je bedrijf gelegen is. Met deze simpele stappen kan ook jouw bedrijf zijn nieuwe thuis vinden op het web.

  1. Registreer een domeinnaam

Een domeinnaam is jouw adres op het internet en dus de unieke online identificatie van jouw bedrijf. Hij bestaat uit twee delen. Een achtervoegsel zoals .be, .com, .vlaanderen, .gent of een van de vele nieuwe domeinextensies zoals .guru, .club of .flowers. En de eigenlijke domeinnaam, meestal de naam van je bedrijf zoals schoenenbosmans.be of kabouterswouters.be.

Een goede domeinnaam is heel belangrijk. Denk dus goed na over je keuze. En registreer meteen ook varianten ervan met het oog op toekomstige uitbreiding, zoals schoenenbosmans.com of schoenenbosmans.nl. Zo verhinder je ook dat concurrenten met jouw idee gaan lopen!

Je kan je domeinnaam laten registreren door een Fundamentor.

  1. Webhosting

Je website moet ergens zijn “thuis” hebben, een computer waarop de bestanden staan die jouw website vormen. Een goed hostingbedrijf zorgt ervoor dat je website dag en nacht bereikbaar is. Het maakt automatisch de nodige back-ups en beveiligt je website tegen hackers. Je hosting moet ook schaalbaar zijn: heb je succes met je website of webwinkel, en heb je meer webruimte en bandbreedte voor je bezoekers nodig, dan is uitbreiden geen probleem. jouw domeinnaam en de hosting kunnen perfect gekoppeld worden.

  1. Laat een website bouwen

Nu staat alles klaar om je website te “bouwen”. De webdesigner bekijkt samen met de klant de branding na zodat ze de juiste bedrijfskleuren gaan gebruiken. Daarna bekijken ze welke content en doelgroep jouw bedrijf nodig heeft en daarna ontwikkelen ze de flow van de website. Bij de laatste inspectieronde wordt gecontroleerd of de website goed wordt weergegeven in alle webbrowsers (Firefox, Opera, Safari, Chrome) Daarna laat je de website nog even uittesten door een beperkt publiek, oud en jong.

  1. Bezoekers lokken naar je website

Zorg voor browservriendelijke teksten zodat jouw website beter wordt gevonden bij potentiële klanten. Gebruik ook je e-mail, nieuwsbrieven, visitekaartjes en vooral sociale media kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn.

  1. Support

Zoek een partner die support aanbiedt zoals een helpdesk waar je met al je vragen terecht kan in de vorm van e-mail, chat of telefoon.

Wil je hier meer over weten?

Kom dan naar een netwerkavond of volg een opleiding hierover. Houd de kalender van ’t Fundament goed in het oog.

Weet ook dat je hiervoor Fundamentors kan inschakelen, zij helpen je persoonlijk verder op weg of nemen het volledig van je over indien gewenst.