Ik als ondernemer

Hoe is het met mijn ondernemersvaardigheden gesteld?

Neem jij af en toe eens de tijd om in de spiegel te kijken en jezelf te evalueren op vlak van ondernemerschap of blijf je maar doorgaan? Het loont nochtans de moeite eens uit je comfortzone te komen en te onderzoeken wat je sterke punten en verbeterpunten zijn. Wat zijn je grootste valkuilen en welke hindernissen zal je moeten overwinnen?

De KULeuven heeft daarom de ENTRE-Spiegel 2.0 ontwikkeld, een wetenschappelijk onderbouwde tool dat je ondernemersvaardigheden in kaart brengt. Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn de volgende 11 competenties cruciaal als ondernemer:

  1. Doorzettingsvermogen
  2. Overtuigingskracht
  3. Klantgerichtheid
  4. Netwerken vormen
  5. Besef van rendement
  6. Omgaan met verantwoordelijkheid nemen en dragen
  7. Besluitvaardigheid
  8. Kansen zien
  9. Zicht op de markt
  10. Toekomst gericht plannen
  11. Inschatten van risico’s

Aan de hand van verschillende uitspraken waarbij je jezelf moet scoren, kan je de entre-spiegel gebruiken als een zelfreflectie-instrument. Je krijgt bovendien ook de mogelijkheid dat vrienden of familie jouw ondernemend spiegelbeeld mee vorm geven.
Ook geïnteresseerd in je spiegelbeeld? Wij kunnen je een gratis login en paswoord bezorgen. Samen kunnen we daarna een persoonlijk ontwikkelingsplan opmaken.

Wat zijn mijn kernkwaliteiten en valkuilen?

Als ondernemer wordt er heel veel van jou verwacht. Door je klanten, door je medewerkers en niet in het minst door jezelf. Om al deze verwachtingen de baas te kunnen blijven, is het belangrijk om jezelf goed te kennen en je doel helder te hebben. Weten waar je goed in bent, wat je graag doet en wat je energie geeft en ook weten welke activiteiten energie vreten en jou mentaal of fysiek slopen. 

Er bestaan heel wat tools en oefeningen om meer zicht te krijgen op je eigen kwaliteiten, talenten en vaardigheden.

Een handige en leuke tool om hiermee aan de slag te gaan, is het ‘Kernkwadrantenspel’, gebaseerd op de kwadranten van Offman. Met dit spel krijg je zicht op:

  • je kernkwaliteiten – waar je goed in bent, wat voor jou vanzelf gaat, wat anderen in jou bewonderen
  • je valkuilen – teveel van het goede, wanneer een sterkte een zwakte wordt, wat anderen minder positief vinden aan jou
  • je uitdagingen – wat je bewondert in anderen, hoe je zelf wat meer zou willen zijn
  • je allergieën – het tegenovergestelde van je kwaliteit, wat jou in andere mensen irriteert

Met deze inzichten kan je aan de slag om een balans te vinden tussen je kwaliteiten en je uitdagingen. Bovendien leert het jou waarom sommige (eigenschappen van) collega’s of medewerkers jou irriteren. 

Waarom moet ik investeren in persoonlijke groei?

Als je wil groeien met je bedrijf, dan is het als ondernemer van essentieel belang om aandacht te besteden aan je persoonlijke groei. Een onderneming staat of valt immers met de “persoon” achter de ondernemer.

Herken je de volgende zaken?

  • Ik werk heel hard en kan nog moeilijk afstand nemen.
  • Ik heb geen duidelijke focus, mijn hoofd zit constant overvol.
  • Ik wil wel veranderen, maar weet niet hoe.
  • Ik vind het moeilijk klanten af te stoten die ik eigenlijk niet wil.
  • Ik heb veel ideeën, maar het lukt maar niet om ze uit te voeren.
  • Ik heb het moeilijk om bij mij medewerkers alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.
  • Ik vind het moeilijk om keuzes te maken.

Dan is het tijd om tijd te maken voor jezelf! Je grootste uitdaging bestaat er namelijk in om krachtige relaties te creëren met medewerkers, klanten, leveranciers en andere belanghebbenden. Daarvoor is zelfkennis nodig, want dat is cruciaal om leiding te geven en anderen te inspireren.  Durf jezelf dus de volgende vragen te stellen:

  • Wie ben ik?
  • Wat wil ik bereiken?
  • Wat drijft mij?
  • Wat vind ik belangrijk?
  • Welke persoonlijke aspecten van jezelf weerhouden je bedrijf om te groeien?
  • Heb ik soms angst om te beslissen?
  • Word ik vooral omringd door “ja” knikkers?
  • Hoe gemotiveerd en bevlogen zijn mijn medewerkers?
  • Welke thema’s herhalen zich telkens in mijn bedrijf?

Neem de tijd om op deze vragen een helder antwoord te krijgen. Misschien kan je dat wel alleen maar het is aan te raden een klankbord zoals een coach te gebruiken zodat die jou verder kan uitdagen. Wanneer je de antwoorden gevonden hebt, zal je merken dat je meer vertrouwen en zelfinzicht krijgt.

Je leert omgaan met je obstakels en leert terugkijken vanuit mogelijkheden. Je hebt het vermogen om eigen keuzes te maken vanuit jouw hart en je ontdekt jouw persoonlijke missie en maakt de vertaalslag naar je bedrijf.

Jouw persoonlijke groei leidt vanzelf tot groei van je onderneming.

Moet ik nog wel investeren in netwerken?

 

Het lijkt alsof netwerken iets nieuws is in dit digitale tijdperk.  Maar je doet het al jaren, alleen zijn er andere woorden voor gevonden, of zijn er middelen ontwikkeld die je daarbij kunnen helpen.

Tijdens een familiefeest wordt er al eens over het een en ander gepraat.  Er wordt over het verleden gepraat, over de nieuwe job van de schoonbroer, of er iemand een goede stielman kent voor het een of ander werkje in het huis. Bij elke vraag graaf je in je geheugen of je wel iemand kent die een antwoord kan bieden op je vraag. 

Het hebben van de juiste relaties is cruciaal; ze kunnen je aan een nieuwe opdracht helpen, je in contact brengen met een persoon die je al lang zoekt of een oplossing brengen voor een vraag waar je al lang mee worstelt.

Inderdaad, vaak ligt de oplossing dichtbij. Maar weet dat netwerken een werkwoord is. Inderdaad, een werkwoord, want het vraagt tijd en energie om relaties op te bouwen.

Netwerken moet je voorbereiden, want een goede voorbereiding is het halve werk.  Tegenwoordig heb je heel wat middelen die je daarbij kunnen helpen. Neem er de tijd voor, het maakt je des te rustiger en vertrouwder op een netwerkevent.  In netwerken draait het ook om elkaar helpen, geven en delen. Onderhoud de relatie en de hulp komt tot jou, zonder je extra in te spannen.

Netwerken doe je steeds met een doel voor ogen, zoals het vinden van ideale werknemers of meer klanten of om te groeien als mens, medewerker of ondernemer.  Deze doelen kunnen ook parallel lopen. Wat is jouw doel?

Wil je hier meer over weten?

Kom dan naar een netwerkavond of volg een opleiding hierover. Houd de kalender van ’t Fundament goed in het oog.

Weet ook dat je hiervoor Fundamentors kan inschakelen, zij helpen je persoonlijk verder op weg of nemen het volledig van je over indien gewenst.