Businessplan - Strategie - Innovatie

Hoe begin ik in hemelsnaam aan een businessplan?

 

Een businessplan is cruciaal, het is een sturingsmiddel en een kader waar je steeds kunt op terugvallen. Vaak heb je dit ook nodig wanneer je bij financiële instellingen aanklopt. Zij kunnen op basis van dit plan nagaan hoe realistisch je overlevingskansen zijn. Maar hoe begin je eraan?

Alexander Osterwalder ontwikkelde het Business Canvas Model en zorgt op een overzichtelijke manier voor alle bouwstenen die je nodig hebt voor je businessplan. We overlopen ze voor jou.

  • Aanbod
    • Wat is jouw aanbod voor de klant?
    • Welke noden en problemen van je klanten los je hiermee op?
  • Klantrelaties
    • Hoe leg je relaties met de klant?
    • Hoe ga je die relaties onderhouden?
  • Klantengroepen
    • Wie zijn je belangrijkste klanten en wat is hun behoefte?
    • Probeer hierbij echt in de huid van je klant te kruipen – wie is hij, wat zegt hij, wat hoort hij, wat ziet hij …?
  • Kanalen
    • Hoe ga je je klant bereiken? (zowel op vlak van communicatie als op vlak van logistiek)
  • Kernactiviteiten
    • Wat zijn de belangrijkste activiteiten die je moet doen om je aanbod voor de klant te kunnen realiseren
  • Resources
    • Welke middelen en mensen heb je intern nodig om je aanbod te realiseren?
  • Strategische partners
    • Welke externe strategische partners (leveranciers, onderaannemers, …) heb je nodig om je aanbod te realiseren?
  • Kosten
    • Welke kosten zijn er verbonden aan de ontwikkeling van je aanbod?
    • Wat zijn de vaste en variabele kosten?
  • Inkomsten
    • Hoe kan je geld verdienen aan je aanbod?
    • Waarvoor en hoeveel zijn je klanten bereid te betalen voor je aanbod?

Neem je tijd om je businessplan op te maken, leg het af en toe eens weg en bekijk het daarna met een frisse blik. Het vraagt een tijdsinvestering, maar van zodra je op al deze vragen een antwoord hebt geformuleerd, sta je al een hele stap verder. Zo heb je normaal gezien met alle factoren rekening gehouden die een impact kunnen hebben op je slaagkansen.

Via deze link kan je een template van het Business Canvas Model downloaden.

Wil je hier meer over weten?

Kom dan naar een netwerkavond of volg een opleiding hierover. Houd de kalender van ’t Fundament goed in het oog.

Weet ook dat je hiervoor Fundamentors kan inschakelen, zij helpen je persoonlijk verder op weg of nemen het volledig van je over indien gewenst.