Bouwsteen “Marketing”

Om binnen de terminologie van de sector te blijven: een snelbouwpakket voor het creëren van een merk bestaat niet. Een sterk merk bouw je stap voor stap op. Dat timmer je niet snel-snel in elkaar.

Stel je dan ook eens de vraag: wat maakt mijn merk anders dan de andere? Hoe kan ik de diensten of producten die ik aanbied onderscheiden van die van mijn concullega’s? Zowel voor jou, de mensen waar je mee werkt als voor potentiële klanten is het essentieel dat die elementen kristalhelder zijn. En dat het fundament om op verder te bouwen dus stevig is.

Vijf stappen die je helpen bij het uitbouwen van je merk tot een succesverhaal

1. Een duidelijk doel:

Je merk staat of valt bij een duidelijke visie. Meer en meer wordt er van bedrijven (en bij uitbreiding merken) verwacht dat ze bijdragen aan de samenleving en verder kijken dan winst maken. Vraag je dus af wat je missie is en wees niet bang om diep te graven. Of om het met Simon Sinek te zeggen: “People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

2. Wees consequent:

Wees niet bang om te herhalen. Het doel is te blijven hameren op je meest essentiële boodschap, zonder daarom te gaan vervelen. Dat is ook waarom er brand identity guidelines

bestaan die bepalen hoe je logo’s, kleuren, beelden en lettertypes consequent moet gebruiken. Hierdoor creëer je een uniform beeld en dus herkenbaarheid op lange termijn.

3. Vertel een verhaal:

Een onderbouwd verhaal dat je merk kadert en waar je toekomstige klanten zich

mee kunnen identificeren, daar draait het allemaal om. Het moet herkenbaar zijn, maar vooral oprecht. Een goed verhaal bepaalt immers ook je identiteit.

4. Maak het verschil:

De mogelijkheden om je klanten en prospecten te bereiken zijn legio. On- of offline. Instore of outdoor. Movie of print. Probeer met je communicatie net dat tikkeltje meer te bieden, raak een gevoelige snaar, wek emoties op, tover een glimlach op het gezicht van de ontvanger van de boodschap. Zo maak je het verschil.

5. Belofte maakt schuld:

Eens je weet hoe je jezelf wil positioneren, is het tijd om je klanten iets te beloven dat

alleen jij kan bewerkstelligen. Vervolgens aan jou om die belofte ook waar te maken. Maak niet alleen het verschil, maar maak het ook waar.