Het begint pas wanneer een waardevolle medewerker je bedrijf verlaat, dat je je misschien de eerste keer de vraag stelt: “Wat nu?” of “Waar ging alles mis?”

Heb je jezelf wel eens durven confronteren met de “waarom” van verschillende oorzaken en gevolgen?

  • Waarom willen mensen bij mij werken?
  • Waarom willen mijn medewerkers bij me blijven werken?
  • Waarom heb ik mijn medewerkers nodig om mijn groei te realiseren?

Werken met mensen vereist een specifieke focus en aandacht die je best ook omzet in structuren en processen.

Je hebt misschien nog geen duidelijke structuren en processen, maar volgende zaken kunnen al soelaas brengen

  • Spreek met je medewerkers, bevraag hen over hoe ze zich voelen in hun functie, in de organisatie, en pols naar hun verwachtingen en hun eigen 2.0 verhaal in je bedrijf.
  • Geef feedback. Wist je dat de meest voorkomende vorm van communicatie, misverstanden zijn?

Schep heldere verwachtingen, doelstellingen en identificeer het DNA van uw organisatie.

  • Vertrekken er medewerkers?

Pols dan naar de waarom van hun vertrek. Een ongezouten mening die je als bedrijfsleider kan doen inzien waar er pijnpunten moeten worden aangepakt door het beleid. Iedereen heeft wel vaak een goeie reden, maar zeer vaak is die reden niet enkel maar het loon.

  • Zou een reden dan toch het loon zijn, durf te benchmarken, durf te betalen.

Streef naar interne billijkheid wat het loonbeleid betreft. Elimineer ongelijkheden en gunsten ten hoofde van diegenen die telkens durven vragen.

Er bestaan geen heilige middelen die alles met één druk op de knop oplossen. Maar durf als bedrijfsleider aan introspectie te doen over je visie op een personeelsbeleid en durf jezelf af te vragen wat je bedrijf op vandaag mist. Er heerst een schaarste op de arbeidsmarkt, de vraag is veel groter dan het aanbod dus zorg ervoor dat je je goede mensen aan boord houdt!